Kratie - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Familie Weijs - WaarBenJij.nu Kratie - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Familie Weijs - WaarBenJij.nu

Kratie

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Familie

29 Juli 2019 | Cambodja, Kratié

Donderdag 25 juli

Om 8.00 staan er twee tuktuks klaar om ons naar de boot te brengen die met ons op de Mekong op zoek gaat naar de zeldzame en in ieder geval in Cambodja met uitsterven bedreigde Irriwaddy dolfijn die eigenlijk een walvis is. Na de lange reis van gisteren houden we het daar vandaag bij, dus slaan we de grootste tempel van het land over, net als het turtle rescue center. We gaan nog wel langs de sambor hill tempel. We willen eigenlijk in één tuktuk maar de eigenaar van ons hostel raadt dat af af want het is nogal een bumpy road.

Drie kwartier later stappen we op de boot en de bijzondere dolfijnen laten zich al snel zien. We zien er best veel in het uur dat we op het water zitten. De populatie bestaat nog uit ongeveer 80 dieren terwijl het er meer dan 1000 zijn geweest. Ook hier is de Rode Khmer de grote boosdoener geweest.

Er varen nog een paar andere bootjes mee maar het is erg rustig op de enorme rivier.

Als we weer terug aan wal zijn stappen we in de tuktuks in de verwachting dat we alleen nog een tempel bezoeken, het duurt echter wel lang en voordat we het in de gaten hebben zijn we toch nog aan de grote tempel en de turtle opvang gebracht. Het was inderdaad een hobbelig ritje en nu moeten we nog ruim een uur terug. Nu we er toch zijn maken we van de nood een deugd en nenen een kijkje in de enorme tempel en bij het schildpadden centrum. Daar worden vooral de enorme softschell schildpadden die in de Mekong leven en meer dan 2 meter lang kunnen worden beschermd.

Rond 14.00 zijn we terug in Kratie en de rest van de middag doen we niet veel. We eten op de Jasmin boot, te duur, niet lekker en met allemaal beestjes die van het plafond in ons eten vallen. We pikken nog wel de zonsondergang mee op de Mekong.

Morgen trekken we verder naar het zuiden naar de provincie Kampot en de gelijknamige hoofdstad.

Groetjes,
HJHWJ