Koh Rong - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Familie Weijs - WaarBenJij.nu Koh Rong - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Familie Weijs - WaarBenJij.nu

Koh Rong

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Familie

02 Augustus 2019 | Cambodja, Kâmpôt

Zondag 28 juli.

De bus vertrekt een half uurtje later dan gepland richting Sihanoukville. We hadden dus nog mooi de tijd voor een ontbijt.

We zouden om 12.00 daar de boot moeten nemen naar Koh Rong. We hebben een combi ticket bus-boot waarvan we moeten afwachten hoe het georganiseerd is. Eten meenemen is eigenlijk niet nodig omdat we rond 11.30 wel bij de boot zullen zijn zodat we nog even iets te eten kunnen halen. Het gaat natuurlijk anders.

We liggen prima op schema totdat de buschauffeur vlak voor Sihanoukville onverwacht twee passagiers af te zetten op het strand van Sihanoukville. Zodra hij de weg afrijdt, de stad in, komen we in het verkeer vast te zitten. We wisten dat Chinezen enorm aan het bouwen zijn in de stad (hotels en casino's) maar een grotere bouwput dan hier hebben we nog nooit gezien. Niet alleen aan de randen van de stad maar ook in het centrum en alle wegen zijn kapot gereden.

We lopen een uur vertraging op en komen uiteindelijk niet eens in de haven maar midden in de stad aan bij een onooglijk kantoortje van de busmaatschappij. Het enige dat ons duidelijk wordt is dat we hier weer worden opgepikt over een uur. De boot vertrekt dan om 14.00. We eten wat chipjes en fruit bij elkaar en dan worden we opgehaald en naar de pier gebracht, nog een uurtje wachten op wat onze boot zou moeten zijn. Dat wordt een andere maar rond 15.30 zijn we op weg met een grote speedboot. Dat klapt er op en gaat hard, maar ook op een boot kan de kapitein rustig bellen (net als alle bus, taxi en tuktuk chauffeurs).

Een uur later zijn we op het strand waar we willen zijn Koh Touch. Er zijn ongeveer 5 baaien op het eiland waar accomodatie is en restaurantjes zijn.

We eten eerst wat en gaan dan op zoek naar onderdak. Dat vinden we bij Paradise Bungalows, mooi gelegen bungalow met buitendouche. Tevens is er een geweldige chill plek om te zitten, liggen, hangen en iets te eten en drinken. Schitterend gelegen maar wel muf, niet schoon en donker. De kapotte fan wordt gelukkig direct vervangen anders broeien we vannacht weg. We gaan genieten van die heerlijke chill spot, maar gaan morgen wel op zoek naar, in ieder geval iets schoners.

Maandag 29 juli.

We hebben best geslapen en Wiebe, Hilke en ikke gaan een stukje hardlopen langs het strand. Daarna de zee ik. Kraakhelder blauw water in alle kleuren en super dun zand dat piept onder je voeten. Nog lekker weer ook. Daar komen we voor.

We ontbijten op het gemakkie, pakken onze rugzakken in en chillen nog een uurtje. Wat een heerlijke plek. We hadden gisterenavond nog een ander hostel geboekt, daar gaan we nu heen, 700 meter lopen. Verder kan hier ook bijna niet in de baai.

Alles gericht op toeristen, dus genoeg restaurantjes, alleen geen goede koffie, alleen de zoete, sterke, niet te zuipen Khmer koffie.
Warm water is er nergens, de waterdruk is laag en de stroom valt regelmatig uit. Hoort er allemaal bij.

We worden hartelijk ontvangen door Sui en zijn vrouw in ons nieuwe hostel. Spik en span hostel met fan én airco (zowat de enige airco op het eiland). Honderd meter omhoog met uitzicht op zee. We hebben zoals meestal een 3 en een 2 persoonskamer. Goed gedaan. We betalen wat we krijgen en het de $54 per nacht waard. Duurste overnachting tot nu toe. Alles op het eiland is overigens net iets duurder.

De rest van de dag doen we niets anders dan aan het strand liggen, in zee zwemmen en eten en drinken.

Dinsdag 30 juli.

Verslag van deze dag is kort. Alles gebeurd aan het strand, want er is niets anders dat zal ik niet meer melden.

We lopen naar het volgende strand, 4K beach en relaxen daar de hele dag. Ligbedje, drankje, fruitsalade, Pad Thai, in zee dobberen en nog meer in zee dobberen.

Het kost even wat moeite, niets doen, maar het lukt ons.

Woensdag 31 juli

We verkassen naar Coconut beach, strand te noorden van het eiland. Alhoewel we een beetje op ons geld moeten letten (geen ATM hier, alleen cash) gaan we luxe overnachten bij Sunrise Resort. Doen we anders nooit, nu wel. We hebben drie grote villas én vooral omdat de kinderen het leuk vinden, een groot gaaf zwembad. Toch even melden: vanuit het zwembad lopen we zo de zee in.

Met de voetjes in het zand eten en drinken en vooral zwemmen, dat is de rest van de dag.

O ja, we moesten met de boot naar Coconut beach, logisch hier. Wat schertst onze verbazing als we halverwege moeten uitstappen en met een busje verder gaan over een abominabel slechte weg. We deden over dat hele korte reisje inclusief wachten op de boot ruim twee uur. Had in 20 minuten gekund.

Donderdag 1 augustus

Onze cash raakt op, maar we willen graag nog een nacht blijven, ondanks dat de weerberichten voor vandaag matig zijn. Het is hier super, zelfs als het bewolkt is. Ik krijg het voor elkaar dat we met zijn vijven in 2 villas in plaats van 3 mogen. Dat scheelt genoeg $$. Overigens zijn die villas groot genoeg voor 10 personen.

We regelen meteen de boot voor morgenochtend 6 uur terug naar het vasteland en maken er nog een vierde mooie dag aan het zwembas/strand van. Gelukkig klopt van het weerbericht niets en hebben we een groot deel een stralende dag met de logische hoosbui. Nog een cocktailtje erbij, tis hier zo mooi als je verwacht dat het op een tropisch eiland is. Wel met de krakkemikkige charme van Cambodja.

Groetjes,
HJHWJ