Sapa en Cat Ba - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Familie Weijs - WaarBenJij.nu Sapa en Cat Ba - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Familie Weijs - WaarBenJij.nu

Sapa en Cat Ba

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Familie

23 Juli 2018 | Vietnam, Hạ Long

Maandag 23 juli

Omdat we pas om 10.00 vertrekken kunnen we uitslapen en rustig ontbijten, daarna gaan we voor een wandeling van 5 uur pad met onze 26-jarige gids Xie. De zon schijnt uitbundig en het is warm. Het eerste deel gaat eingenlijk alleen maar omhoog en als we het nog enigzins begaanbare pad verlaten wordt het flink klauteren over hele smalle paadjes die door de regen nauwelijks te lopen zijn. Judith heeft het niet makkelijk door de steile stukken en als het paadje weer een pad wordt gaat het wel 35% omhoog. Na drie uur ploeteren door de randen van wat eens jungle was wordt het iets makkelijker. De omgeving is mooi, we komen lamgs wat huizen en eindelijk bereiken we een dorpje waar we zullen lunchen. Dat wordt waarschijnlijk de beste lunch van de vakantie. Door de geleverde inspanning maar ook door de vele gerechten die we voorgeschoteld krijgen.

Na de lunch is de weg terug eenvoudig en spectaculair mooi. Dwars door de knalgroene rijstvelden in terrassen verbouwd. Normaal gesproken wordt is het daglicht in de middag niet echt geschikt voor een mooie fotot, maar het is zo ontzettend groen allemaal dat het zelfs nu lukt om een mooi plaatje te schieten. Aan deze kant van de bergen hebben ze één rijst oogst per jaar (aan de andere, warme, kant zo'n 30 km verderop zijn er dat twee. Het gewas is nu bijna op zijn hoogst voordat ze begin september het water laten weglopen en het droog en geel wordt. Voor nu is groen mijn favoriete kleur geworden. In het beetje engels dat Xie kent vertelt ze hierover. Tegen het einde van de middag zijn we moe en voldaan terug. Even uitrusten en dan gaan we een lekkere pizza eten. Tenminste daar hebben we zijn jn na twee weken noodles en rijst. Maar zoals altijd valt dat wat tegen want een goede pizza maken in Vietnam, weinig kans en zeker niet hier.

Dinsdag 24 juli
Na rijp familieberaad hebben we besloten de bus van 11.00 naar Halong te nemen en dus overdag te reizen Andere optie was de nachtbus direct maar onze volgende bestemming Cat Ba. Na een reis van iets meer dan 8 uur, die voorspoedig gaat, komen we even na 19.00 bij ons hotel. De eigenaar is even op pad zodat we een lege receptie aantreffen. Na een half uur komt ie opdagen en kunnen we naar onze kamer (incl upgrade).

We eten een hapje in de haven. We zitten 300m van de boot af die ons morgen naar Cat Ba zal brengen.

Woensdag 25 juli
We nemen de boot van 9.00 en kopen voor ontbijt wat broodjes en lekkernijen bij de bakker naast ons hotel. Het ziet er allemaal lekker uit maar de smaak laat te wensen over. Het is voornamlijk droog.

We hadden ons verheugd op het feit dat de Fransen de Vietnamesen baguette (bahn mi), lcroissants en koffie hebben nagelaten. Die baguettes maken ze altijd warm, totdat het krokante er af is, de vulling is wel redelijk. Toch niet zo'n succes zodat we niet heel vaak een baguette eten. De koffie is sterk en op een niet lekkere manier zoet (denk aan vanille). Das ook jammer. Gelukkig zijn de fruit juices en het verse fruit lekker. Ook op de markten is er altijd veel en lekker fruit te koop. Het is alleen voor mijn rekening dat Indonesië met stip bovenaan blijft staan met het allerlekkerste eten. De Vietnamesen proberen het wel maar het lukt ze alleen goed met de noodles en rijstgerechten en natuurlijk de spring rolls, zowel de gefrituurde ( veggie, kip, pork, beef) of de verse (koude) met groenten en daarnaast kip, pork of shrimp. Altijd te dopen in één van de heerlije dipsausjes.

De boot, meer een pont eigenlijk, brengt ons in een uur na het noorden van het eiland Cat Ba, door de uitlopers van Halong. We ervaren al een beetje het geweldige landschap met de karstrotsen die uit zee oprijzen, allemaal te danken aan die ene draak. Bij aankomst is het nog 30 minuten met een minivan naar Cat Ba town. Met enige moeite vinden we ons hostel (May hostel). Onze kamer is nog niet klaar dus we gaan alvast maar lunchen bij My Way. Cat Ba town is voornamelijk gericht op toeristen die vandaaruit Lan Ha bay (net zo mooi als Halonh bay) en Halong bay bezoeken. Wij ook, maar dat doen we morgen. Veel hotels en een aantal erg leuke eettentjes. Eindelijk lekkere koffie en een lekkere sandwich. Hier zullen we nog wel een paar keer terugkomen.

Deze middag willen we lekker naar het strand. Er zijn drie stranden Cat 1,2,3 vlakbij elkaar en net buiten de stad nog eentje. Eén van die stranden staat zelfs ergens op een lijstje met mooiste stranden van Vietnam. Wie dat lijstje gemaakt heeft weet ik niet maar de stranden stellen niets voor. Het zijn piepkleine baaitjes met een paar meter strand. Op strand 2 staat een hutje en wat stoelen en er achter is het een bouwput. Strand 1 is afgesloten omdat een hotel gebouwd wordt. Wie dat heeft bedacht is niet goed bij zijn hoofd. Na enige moeite vinden we het strand net buiten de stad bij beach club Hairy Dog. Ik herhaal, wie die naam heeft verzonnen is niet g......... Het ziet er net uit als een strand en het water is piswarm. Dat voelt niet lekker. Er staat harde muziek aan voor wat even later een teambuilding van een tientallen Vietnemesen blijkt te zijn. Dat is wel vermakelijk om te zien inclusief zaklopen, skippyballen, polonaise en de vogeltjesdans (...ben je aan de andere kant van de wereld).

Na twee uurtjes lopen we terug en drinken en eten we wat in een rooftop bar met fantastisch uitzicht over de baai.

Zoals gewoonlijk liggen we niet al te laat op bed. Kijken nog een filmpje, lezen een boek of kijken de Tour.

Morgen gaan we de grootste trekpleister van Vietnam bezoeken Ha Long Bay. Eén van de 7 mooiste wonderen der natuur. Daar kijken we naar uit.

Groetjes,
HJHWJ