Siem Reap dag 1 en 2 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Familie Weijs - WaarBenJij.nu Siem Reap dag 1 en 2 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Familie Weijs - WaarBenJij.nu

Siem Reap dag 1 en 2

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Familie

24 Juli 2019 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vrijdag 19 juli
We zijn van plan hier zo lang te blijven totdat we de tempels van Angkor die we willen zien ook hebben gezien. Daarvoor willen we een driedaags ticket kopen. Dat kan in een periode van 10 dagen worden gebruikt. Het eerste plan was om vandaag met twee of drie ver gelegen tempels te beginnen. We bouwen dan op tot de laatste dag waarop we Angkor Wat zelf gaan bezoeken.
Dat plan moeten we vandaag iets aanpassen omdat Judith en Jurre zich nog niet beter voelen. Jurre houdt zijn eten binnen maar Judith heeft een flinke hoest te pakken met stevige koppijn (paracetamolletje dus). We houden het vandaag alleen op de verste tempel en nemen een wagen in plaats van een tuktuk. Het is de Beng Mealea tempel, die valt niet onder het driedaagse ticket. Dat kopen we pas vanmiddag en gaat dan morgen in.

De rit duurt bijna 1,5 uur (dat was met een tuktuk 2,5 geweest, veel te lang met zijn vijven in zo'n klein karretje). De tempel trekt minder bezoekers omdat de afstand groot is. Hij is niet gerestaureerd en grotendeels overwoekerd door de natuur. Beetje Indiana Jones idee volgens de Lonely Planet. We struinen ruim een uur door de tempel en moeten ons wel aan een uitgezette route houden. Leuke eerste tempel, er zullen er nog velen volgen.

Op de terugweg kopen we het Angkor ticket ($62 pp voor drie dagen dus) bij een echt enorm groot ticketoffice waar het helemaal niet druk is. Tis laagseizoen. Terug in Siem Reap nemen een duik in het prima zwembad. Daarna gaan we de stad in om een hapje te eten. Dat is ongeveer 15 minuten lopen. Om negen uur zijn we terug. Nog heel even zwemmen, Tour de France luisteren (beeld is hier geblokkeerd) of een
filmpje kijken.

Zaterdag 20 juli
Jurre is langzaam opgeknapt maar Judith heeft lichte koorts gekregen. Daar moeten we hier extra voorzichtig mee zijn. We besluiten toch te gaan, met paracetamol lukt het wel. We ontbijten in het hostel met baguette, koffie, thee en fruit en wachten op onze tuktuk chauffeur.

We gaan vandaag de eerste dag van ons Angkor ticket gebruiken en beginnen bij Banteay Srei. Een kleine, gerestaureerde tempel, op 32 km afstand van de stad. Deze tempel staat bekend om zijn uitzonderlijk mooie decoraties. We gaan nu wel met de tuktuk.

Het is een compleet andere tempel dan die van gisteren. Inderdaad veel kleiner, bijna rozig van kleur en de 'stone carvings' zijn erg goed bewaard gebleven. Er werd voor de restauratie een Nederlandse techniek gebruikt (eerder gebruikt bij de Borubudur op Java).

We zijn goed ingelezen en herkennen wel het een ander met onder andere scenes van de Ramayana (die gaan we nog veel vaker tegenkomen). Het is niet druk en de toeristen die er zijn, zijn veelal Chinezen. Die kunnen wel veel herrie maken trouwens en in de weg staan om een foto te maken is ook bij deze groep tot kunst verheven. We zien niet heel veel westerse toeristen. Dat was vorig jaar in Vietnam wel anders.
De tempel hebben we na ruim een uur goed bekeken. Op weg naar de volgende, Banteay Samre. Die ligt op de weg terug. Ook die is met dezelfde techniek gerestaureerd. Best een grote tempel en hier bijna geen andere bezoekers. Dat maakt het extra leuk. Ook hier dwalen we een uurtje rond in de hitte voordat we vertrekken.

We rijden terug naar het hostel en pikken nog wel Pre Rup tempel mee. Die ligt toch aan de weg. Grote, hoge tempel, met imposante torens. Echt gaaf.

Dan terug naar het hostel waar we lunchen, zwemmen en een tukkie doen. Daarna gaan we terug naar de tempels voor de zonsondergang op Bakheng tempel (25 minuutjes met tuktuk). Judith blijft in het hostel. Helaas is het te bewolkt voor een mooie zonsondergang. We moesten nog lang wachten ook omdat er maar een beperkt aantal mensen bovenop de tempel mag moesten we namelijk op tijd gaan.

We pikken Judith op en eten in de stad.

• 25 Juli 2019 - 05:53

Annemie:

Ik keek op internet wat foto's van tempels van Angkor Wat.
    Indrukwekkend om in en bij deze tempels rond te lopen en door dit gebied te rijden.
    Ik wens Judith toe dat ze er zoveel mogelijk van mee krijgt.

• 25 Juli 2019 - 06:04

Hansje:

Goedemorgen familie Weijs,

Ik heb net

hetzelfde gedaan als annemie even op wikipedia e.a. gelezen over de tempels. Heb altijd bewondering voor wat mensen hebben kunnen maken met zo weinig middelen.
    Foto's op internet zien er al fantastisch uit en het zal in het echt wel velen malen mooier zijn.

Balen Juut dat je je niet goed voelt. Hopelijk voel je je snel beter.

Leuk om weer zo met jullie mee te reizen. Veel plezier nog, kijk uit naar het volgende bericht. Groetjes uit een zeeeer warm Goirle/Rijen (we hadden gisteren eventjes het warmte record in Rijen maar zijn uiteindelijk verslagen door Eindhoven) Vandaag nieuwe poging: ze verwachten 40 graden!

xxxxx Hans

• 25 Juli 2019 - 09:21

Irma:

Inderdaad ook nog eens opgezocht, geweldig lijkt me.
    Beterschap voor Judith,
    Irma.