Salinas an Aquada Blanca - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Familie Weijs - WaarBenJij.nu Salinas an Aquada Blanca - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Familie Weijs - WaarBenJij.nu

Salinas an Aquada Blanca

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Familie

05 Augustus 2017 | Peru, Arequipa

Zondag 30 juli

om 7.30 worden we opgehaald. Er zijn nog vier Fransen aangesloten zodat we met twee wagens gaan. Het eerste stuk gaat over de verharde weg maar al snel verlaten we die en wordt de weg ingeruild voor een dirt road die niet zo slecht is als verwacht. We slingeren omhoog tussen de beide vulkanen Misti en PichuPichu door. Zoals zo vaak is de route naar de bestemming al erg mooi, zo ook vandaag. De uitzichten zijn weer adembenemd, net als de hoogte want we gaan weer naar 4300 meter. De afronden zijn net zo diep totdat we op een plateau terecht komen. De weg wordt niet slechter en wordt tot onze verbazing ook gebruikt door bussen die de afgelegen dorpen veel verder dan Salinas moeten bereiken. Veel mensen blijken het weekend in Arequipa te hebben doorgebracht vanwege de nationale bevrijdingsdag.

Na tweeenhalf uur doemt het meer en aangrenzende zoutvlakte op. Tja, hoe veel mooier kun je het treffen. Gelegen tussen de vulkaantoppen met strakblauwe ijle lucht. Niemand anders dan ons kleine groepje. Onbegrijpelijk dat dit plekje onbekend is op de Gringo trail. Maar erg vinden we het niet. Enjoy the silence. Disfruta le silencio.Het is genieten van de stilte en het natuurschoon.

Zonnebril is noodzakelijk want de zoutvlakte is oogverblindend. We lopen de vlakte op tot aan de rand van het meer. Her en der moeten ww om kleine plassen heen. Flamingo's staan en vliegen in de verte, heel dichtbij kunnen we niet komen.

We moeten toch ook weer terug. We eten onze meegebrachte lunch nog aan de rand van de vlakte en vertrekken dan. Op de heenweg hadden we al enkele vicuna's gezien. Dat is de zeldzame en wilde variant van de lama en de alpaca. We zien er nog nog meer, ook aan de rand van de zoutvlakte. Mooi plaatje.

Eind van de middag lunchen/dineren we in het het mooie en relaxte Arequipa. Ook ik voel me nu niet lekker. Verkeerd gegeten misschien en waarschijnlijk ook last van de hoogte van vandaag.

We informeren nog naar de situatie van de wegafsluiting van de weg naar Lima, maar se informatie die we krijgen is verschillend en achten we niet echt betrouwbaar. Eén ding is zeker. Het zou een probleem kunnen worden en kunnen betekenen dat we een omweg via Cuzco moeten maken. Dat is 12 uur extra in de bus. Het betekent dan tevens dat we de Nazca lijen zullen missen.We besluiten dat op dit moment niet te besluiten en boeken de eendaagse tour naar de Colca Canyon. Als we morgen in de namiddag terug zijn bekijken we het opnieuw.

Het was weer een mooie dag en vermoeiende dag vandaag. Net zo onvergetelijk. Nu naar bed, vanacht om 2.30 gaat de wekker en om 3.00 worden we opgehaald. Als het meezit zien we morgen de grootste condor van de wereld vliegen met een spanwijdte van 3.10 meter.

groetjes,
HJHWJ