Ollantaytambo dag 2 - Reisverslag uit Ollantaytambo, Peru van Familie Weijs - WaarBenJij.nu Ollantaytambo dag 2 - Reisverslag uit Ollantaytambo, Peru van Familie Weijs - WaarBenJij.nu

Ollantaytambo dag 2

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Familie

28 Juli 2017 | Peru, Ollantaytambo

Zaterdag 22 juli

ik ben vroeg wakker en loop naar het Plaza om ontbijt te kopen maar kan het niet laten om in de al warme ochtendzon eerst een espresso te drinken op het ontwakende Plaza. Vroeg zijn ze hier niet en het komt ook nog eens langzaam op gang. Het zit zo lekker dat ik de rest maar ga halen om op dit lekkere plekje te gaan ontbijten. Op de terugweg kom ik de hoteleigenaar tegen die zegt dat ons ontbijt klaar staat. Das een verrassing want stond niet in de boeking. Koffie, thee, jam en brood staat klaar en hij bakt zelf eieren voor ons.

In mijn beste spaans (duolingo app heeft best geholpen de laatste maanden) maak ik een praatje met hem en hij zal voor morgen een privetaxi regelen naar Cusco waarbij we door de Sacred Valley rijden en stops maken op de mooiste plaatsen. De was die gisteren klaar zou zijn is er nog niet.

We bezoeken de ruines tegenover ons hotel steil tegen de bergflank gelegen. Daarvoor moeten we een Bolleta turistico kopen voor 130 Soles per stuk, kinderen 70, Hilke kan als student tegen het lage tarief mee (100 Soles is 27 euro). Hetzelfde bewijs kunnen we morgen ook gebruiken. De site is indrukwekkend en we lopen er een kleine drie uur rond. Geen wonder dat de spanjaarden dit complex niet konden veroveren op de Inca (met Manco Inca als leider), zo steil is het.
Ook hier zien we weer de intelligente terrassen landbouw zoals de Inca's op elke site gebruikten ondanks of dankzij de steile hellingen.

We lunchen op een bankje op het Plaza in de zon waarvoir we op de lokale mercado broodjes en fruit kopen. Tonijn en jam als beleg hoewel de broodjes zonder beleg ook best smaken.

Daarna lopen we naar de ruines op de tegenover gelegen helling. Gratis toegang en ongerestaureerd. De helling is steil en de afgrond diep zodat ik als eerste omkeer. Hilke gaat mee terug, de rest loopt verder omhoog en komt weer veilig beneden.

S avonds eten we aan het plein. De menukaart bestaat hier uit typisch Peruaans eten als Lomo saltado, Trucha ajo of Pollo a la plancha. Pizza staat er ook overal op maar is niet overal even lekker heeft Jurre gemerkt (grootste pizza eter). Vaak is er een dagmenu beschikbaar voor ca 20 soles, ongeveer 5,40 euro. Water en frisdrank voor ca 5 soles.

En nog steeds liggen we op tijd op bed. Het ritme is dan oik dat we altijd op tijd weer op staan.

groetjes,
HJHWJ