Colca en condors - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Familie Weijs - WaarBenJij.nu Colca en condors - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Familie Weijs - WaarBenJij.nu

Colca en condors

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Familie

05 Augustus 2017 | Peru, Arequipa

Maandag 31 juli

pffffff 2.30 de wekker. Een half uur later staan we klaar en moeten 40 minuten wachten voordat we worden opgehaald. Georganiseerde tour, dus iedereen wordt bij zijn hotel opgehaald.

We rijden tweeenhalf uur in het donker naar Chivay waar we ontbijten in een ijskoud hotel. We zijn al een 5000 meter pas gepasseerd en we hadden het al niet super warm in een busje zonder verwarming, ondanks het feit dat we er op gekleed zijn.

Chivay ligt aan het begin van de mooiste vallei die ik ooit heb gezien, de Colca vallei en dan is het ook nog winter, dus droog. Hoe zou het er hier uitzien in de zomer als het groen is. De vallei is zelf heuvelachtig met talloze terassen waarop de vele mais,- quinoa en aardappelsoorten worden verbouwd. We maken een paar stops om van het uitzicht te genieten. Wat zou het een genot zijn als we meer tijd hadden om hier een paar dagen te wandelen.

Tegen 8.30 zijn we op het punt 'where the condor flies'. Tenminste als we geluk hebben. Er zitten 35 van de grootste condors ter wereld en ze vliegen hier alleen op de warme winterlucht. In de zomer, als het regent, hebben ze geen zin. Het duurt niet lang voordat we de ruim drie meter spanwijdte van de eerste condor zien. Mooi gezicht. Waren we gisteren nog alleen bij Salinas, staan er nu busladingen toeristen te kijken.

Ook op de terugweg stoppen we nog op een paar plaatsen en lunchen we in Chivay. Hilke en ik slaan die over en wij zijn ook blij als we weer langzaam afdalen naar de wat meer comfortabele 2400 meter van Arequipa. Toch onvoorspelbaar die hoogte, ik leek geacclimatiseerd na twee weken en dan is een stijging van 1600 meter ineens net te veel.

We moeten nu besluiten wat te doen met de busreis. Het office waar we ook de trek naar Salinas hebben geregeld kan tickets boeken. Niet met de bekendste busmaatschappijen Cruz del Sur of Oltursa maar met een ons onbekende. De eerste twee rijden nog helemaal niet op Lima, de laatste met een flink langere reistijd van 19 uur ipv de reguliere 11. Dan ook alleen met vertrek overdag zodat het getroffen aardbevingsgebied overdag wordt gepasseers. Als het donker is mag er blijkbaar niet worden gereden. We wagen het er op en nemen een VIP cama (=bed) bus met stoelen die 180 graden plat kunnen. Als we dan toch in de onherbergzame Andes moeten overnachten kunnen we in ieder geval slapen.

We eten nog wat, drinken thee en koffie met tortas in een gezellig koffietentje en gaan slapen. De bus vertrekt om 11.00 dus we hoeven een keer geen wekker te zetten.

groetjes uit heerlijk Peru,
HJHWJ