Tortuguero, canoe en green turtles - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Familie Weijs - WaarBenJij.nu Tortuguero, canoe en green turtles - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Familie Weijs - WaarBenJij.nu

Tortuguero, canoe en green turtles

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Familie

07 Augustus 2015 | Costa Rica, Tortuguero

Dit keer gaat die vervelende wekker al om 5.00. Op het programma staat een canoe tour van drie uur door het nationaal park.

Om 5.30 begint het te miezeren en even later te stortregenen met hele harde klappen onweer. Om 5.45 zijn we op het startpunt en besluiten we met onze gids om tot 8.30 uit te stellen. Niet later want dan is de kans dat we dieren zien te klein. We krijgen koffie en fruit als ontbijt en dan is het tweeenhalf uur wachten.

Als we dan vertrekken is het droog maar we zullen onze ponchos nog wel een paar keer nodig hebben. We zitten met zijn vijven in een kano met gids die ook peddelt. Onderweg zien we kaaimannen, jezus christus lizards ( die kunnen over water lopen), iguanas, groene ibissen, anhingas (charmant familielid van de pelukaan), rivier schildpad, brulapen en wsl nog een paar meer. De regen is toch en beetje een spelbreker om meer dieren te zien. Het is zeker een genot om door de jungle te varen.

We lunchen met spaghetti, friet, taco's en gallo pinto (dat is een echt CR ontbijt met rijst, bonen en in dit geval kip). Na een lazy afternoon maken we een korte wandeling waarbij we een dode green turtle vinden. Met meer dan een meter lengte en zo' n 150 kg een imposant beest. Hopelijk zien we vanavond op de turtle trip levende soortgenoten.

Na een heerlijke pizza aan het water bij Buddha Cafe (compleet met Nepalese vlaggetjes) worden we om 21.00 door onze gids opgehaald in de hoop een green turtle te zien die massaal eieren komen leggen in dit deel van het jaar. De kans aanwezig dat we niets zien en we kwamen al mensen tegen die dat de vorige avond was overkomen. Het blijft natuur die niet te plannen is. Het strand wordt 's avonds streng bewaakt ter bescherming van de schildpadden en je kunt er alleen met een gids op in twee tijdvakken en we mogen dan max een half uur op het strand blijven. We krijgen dan alleen de laatste vier fasen van het eieren leggen te zien. Als we aankomen hebben we meteen enorm geluk en hoeven we niet te wachten op een mogelijke komst van een schildap. Er is er al eentje bezig met leggen en een andere is bezig het enorme gat dat ie heeft gegraven weer te dichten. Even later gaat ie terug de zee in om max 4 keer dit seizoen nog terug te keren. Daarna pas weer twee tot drie jaar later.

Dan komen er ook nog eens twee schildpadden uit zee het strand op. We zien er dus vier totaal in inmiddels een stromende regen die ons niet deert. Vier is redelijk uniek te noemen zodat we voldaan terugkeren. Ondanks dat we dit fenomeen in Malesie al een keer hadden gezien blijft het erg indrukwekkend om mee te maken.

We liggen al met al om 23.15 op bed nog na te genieten. Morgen nemen we niet de eerste boot uit de jungle maar hebben een 'collectivo' geregeld die om 8.30 vertrekt.

En Olaf, er is geen malaria in Costa Rica. Wel muggen maar dat hebben we al eens erger meegemaakt. Giftige kikker hebben we ook nog niet gezien en voot volcanoes read our next coverage.

• 11 Augustus 2015 - 11:17

Opa En Oma:

Jurrie je moet gauw naar huis komen want anders zijn al je tomaatjes op en lekker dat ze zijn .Maar het is hier prachtig dus die wille groeien opa en oma

• 11 Augustus 2015 - 18:31

Olaf Westphal:

Geweldig die 4 schildpadden! Ik hoop dat je goede foto's en film hebt kunnen maken! Ik ben er in ieder geval blij mee en als je goed mayteriaal hebt , national geographics hoogstwaarschijnlijk ook! :) Groeten aan de familie