Laatste dagen op de Lofoten en terug in Zweden - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Familie Weijs - WaarBenJij.nu Laatste dagen op de Lofoten en terug in Zweden - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Familie Weijs - WaarBenJij.nu

Laatste dagen op de Lofoten en terug in Zweden

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Familie

19 Juli 2011 | Noorwegen, Oslo

Gisteren maakten we een (lange) dagtrip naar het zuidelijkste puntje van de Lofoten. Een adembemend mooi landschap, zelden zo mooi gezien. Dit alleen al was de lange reis waard. Hoe zuidelijker hoe grilliger het werd. Honderden meters hoge bergen rijzen recht op uit zee en onderaan wordt gewoon gewoond (zonder duinen of andere bescherming tegen het water). De eilanden worden verbonden door stukken land met een weg en huizen, de mafste bruggen, diepe tunnels of per boot. Reizen gaat langzaam maar het is zo ontzettend mooi. De kinderen hebben het af en toe wel gehad als we weer eens (foto)stoppen en vinden een Donald Duck of de DS dan boeiender. En dan het weer weer. Het was vandaag tussen de 16 en 21 graden. met lekker wat zon. Het weer veranderd overigens bij elke bocht en is onvoorspelbaar. We hebben onderweg een wegwerpbbq gekocht en langs de weg gegeten. Om 23.00 waren we terug op de camping. We liggen elke dag laat op bed en regelmatig nog lang wakker. Eergisteren hebben Hilke en Huub om 23.00 nog lekker een boottochtje op het Fjord in de zon gemaakt. Eerder op die avond had Wiebe al gevist. Helaas nog steeds niets gevangen zodat we nog wel boodschappen moeten doen en het vreselijk dure Noorwegen.

Vandaag (dinsdag dacht ik) hebben we in de regen bij 17 graden zeiknat de tent ingepakt en zijn we naar Zweden gereden. Wederom een fantastische route met een geweldige bootovertocht op de Lofoten een kronkelige weg langs de fjorden naar Narvik en een geheel ander kaal en ruig landschap in Zweeds Lapland. We kwamen met regen aan op Ripan Camping aan de rand van Kiruna. Die werd niet meer droog en we hopen er maar het beste van vanacht.De temperatuur is rond 19 graden en er zijn een paar duizend muggen. Morgen gaan we zwemmen in het meest noordelijk gelegen openluchht zwembad van Zweden of zelfs Europa, miscchien van de wereld. Inclusief lange glijbaan. Het zou 21 graden en zonnig moeten worden. De camping ligt aan de rancd van de stad (die uit het niets opdoemde in het kale landschap). Als we voor ons kijken zien we niets dan bos, als we achterom kijken de stad. Heel anders na de Lofoten campings.

groetjes uit noordelijk Zweden.

• 20 Juli 2011 - 08:11

Ellen:

Allemaal prachtig als ik het zo lees.
    Wel veel reizen maar dan heb je natuurlijk ook wat.
    Ik hoop dat jullie nog veel mooie dingen zullen zien en vooral de zon

• 21 Juli 2011 - 16:24

Opa En Oma:

Hallo schatten zo te lezen gaat het met jullie best goed .Jullie zijn al een beetje aan het zakken om naar huis te gaan ,ik weet het wel het duurt nog twee weken .Ik ben benieuwt hoe Zweden jullie die vinden .daar zijn jullie wel meer geweest .Ik net opa alles voor gelezen ,hij vond het allemaal best leuk .heel veel groetjes .Opa en Oma